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9편 [결과] ABX를 통해 전원케이블을 구별할 수 있는가?
HW사용기 > 상세보기 | 2012-09-20 16:23:39
추천수 7
조회수   2,239

제목

9편 [결과] ABX를 통해 전원케이블을 구별할 수 있는가?

글쓴이

강창균 [가입일자 : 2003-07-14]
내용
The Results

결과





The complete Excel spreadsheet with all test results and participant comments can be accessed herein. After the test, Manny spent quite some time analyzing the results and responses to a post-session questionnaire he composed. I owe much of the following analysis to him.



모든 결과가 반영된 excel sheet과 comment들은 여기 site에 link 해 두었다 test이후, Manny는 결과 분석에 꽤 시간을 투입했는데 세션을 마치고 받은 질문지도 그가 검토 했다. 분석을 위해 그가 애써준 거에 대하여 고맙게 생각한다.





The total number of correct answers was 73 out of 149, which amounts to 49% accuracy. That is no more accurate than flipping a coin, and therefore, no statistically significant detection of power cable differences.



정답을 맞춘 것은 149개 중 73건 이었는데, 49% 정도의 정확도 이다. 이건 동전을 던져 맞추는 것과 같은 수준이고 그러니까 파워케이블의 차이를 구별했다고 생각할 수 없는 수준이다.





Test participants were asked to rate themselves as to how much of an audiophile they considered themselves to be. The scale was 1 to 5 where 1 = �I�m not an audiophile at all� and 5 = �I�m a hardcore tweak.� (�Tweak� is the word Manny chose; I would not have used such terminology, which I find belittling in this context). The self-proclaimed hardcore audiophiles got 48% correct; the rest got 50% correct. Again, no significant differences based on whether or not a listener felt he was an audiophile or not.



참여자에게는 자기 스스로 얼마나 오디오파일인지 점수를 매기도록 요청했다. 스케일은 1에서 5점 척도 이고, 1점은 전혀 오디오파일이 아닐 때, 5점은 하드코어 오디오파일로 생각할 때의 점수로 생각하면 된다. 자기를 5점으로 매긴 참여자 들의 정답율은 48% 였다. 나머지는 50% 정답률. 다시 말해 본인이 생각해서 오디오파일던 아니던 정답률에 차이는 없었다.





Those above the median age of 50 scored 43% as a group; those 50 and younger scored 53% as a group. Those who frequently attend concerts of un-amplified music scored 44%, those who don�t scored 50%. Those who play a musical instrument scored 47%, those who don�t 50%. The 9 out of 15 participants who have invested in after-market power cords scored 48%.



평균연령 50세가 넘은 이들이 얻은 정답률은 43%, 50 보다 젊은 층에선 53% 정답률을 얻었다. 자주 연주회장을 찾고 있다는 이들이 얻은 점수는 44%, 그렇지 않은 그룹에선 50%. 15명 중 9명은 시장에서 파워케이블을 구매하여 듣고 있는 사람들이었는데 이들은 48%의 정답률.





Twelve of the 15 participants gave themselves a 3 or better on the 1 to 5 scale of degree of audiophile dedication. Half of the listeners gave themselves a 3 or better regarding their belief that they could hear difference between power cords. Those who rated themselves above the median for their perceived ability to discern differences between power cords scored 49%, the same as those who rated themselves below the median.



15명 중 12명은 오디오파일인지를 묻는 질문에 자기 스스로를 3점 이상으로 평가했다. 그 12명 중 절반이 자기는 파워케이블 간 차이를 감지할 수 있다고 기술했다. 그 들이 얻은 점수는 49%, 이는 평균 이하라고 본인들을 평가한 그룹과 차이가 없는 수준이다.





Those who on the post-test survey felt most strongly that they had heard differences between cords during the test did not perform better than those who rated their abilities at or below the median. Those who thought they did best scored 45%, while those who thought they did so-so or poorly scored 50%.



테스트 후에 설문에서, 테스트 중에 케이블간 소리가 차이가 분명히 났었다고 기술한 그룹이 얻은 정답율은 45%. 그저 그렇게 구분했거나 잘 몰랐었다고 했던 그룹에서 얻은 점수는 50%.





The participant who scored best in the first group of 9 was a BAAS member who complained afterwards that it took him half the test to just become comfortable with the music and the sound. He rarely listens to classical music, and found the four selections off-putting. He also expressed a desire for more funk and rock-and-roll. Yet he scored the best of the lot in his test group, with 6 out of 10 correct responses.



첫 번째 테스트 그룹 9명 중에서 가장 좋은 스코어를 낸 이는 BAAS 멤버였는데, 나중에 불평하기를 test 절반 정도가 지나자 음악과 사운드에 편안해 질 수 가 있었다고.. 그는 클래식은 거의 듣지 않는 이 인데 플레이된 곡 중 절반은 당혹스런 곡이라고.. 그는 또 펑크나 락앤롤이 좀 더 많이 포함됬으면 좋았겠 다는 의견을 냈다. 어쨌든 그는 그 쪽 그룹에서 가장 좋은 점수를 획득했고 10개 중에서 6번을 맞추었다.





The participant who scored best in the second group of 6 is a BAAS member who participated in Hone Your Listening Skills. He got 7 out of 10 right. According to Manny, even 7 out of 10 is not high enough to be statistically significant.



두 번째 그룹에서 가장 좋은 점수를 낸이도 BAAS 멤버인데 그는 리스닝연습세션에도 참석했던 이이다. 그는 10개 중 7번을 맞추었다





On the post-test survey, 14 out of 15 test participants (93%) answered �Yes� to the question, �Do you feel that the test procedure was reasonable in its attempt to answer the question of the audibility of power cords?�



테스트 후 설문조사에서, 15명 중 14명의 참가자들이 아래 질문에 “네”라고 대답했다. 당신은 테스트 진행방법이 케이블간 차이 알아보는 시도로 적절하게 구성되었다고 생각합니까?





12 out of the 15 participants (80%) felt that the length of the musical selections was �Just right.� Two felt they were a little long, and 1 felt that they were a little short.



15명 중 12명은 선곡된 음악의 길이가 적절한 지에 대한 질문에 “네”라고 답을 했고 2명은 너무 길었다. 1명이 너무 짧았다 라고 답변을 했다.





Participants were 80% correct in their responses to the selection from the Berlioz Requiem. Manny calls this �very close to the threshold between chance and perception. None of the other selections produced responses higher than 60%. This phenomenon correlates with John Atkinson�s experience that his participants fared best on massed choral music. If any of us were mad enough to conduct another blind test of this nature, I would choose audiophile recordings of massed choral music for at least 50% of the musical selections. It would be interesting to discover if it would make a difference.



참석자의 80%가 베를리오스의 레퀴엠을 틀었을 때 정답을 맞추었다. Manny는 이것을 우연과 인지 사이의 기준점에 매우 가깝게 도달했다고 했는데 다른 선곡에서는 60% 이상을 넘은 경우가 없었었다. 이 같은 현상은 John Atkinson의 경험과 일치했다. 만일 우리 중에 누가 다음에 비슷한 실험을 한다면 나는 대규모 합창곡을 절반이상 선곡표에 포함시키고 싶다. 나는 그것이 차이를 분명하게 할 수 있을 지 매우 궁금하다.





In post-test discussion, several of us noted that we had great difficulty remembering what A had sounded like by the time we got through with X. Several participants said that the way they dealt with this phenomenon was by ignoring A entirely and simply comparing B to X without giving thought to A.



테스트 후의 디스커션에서, 여러명의 참석자들이 X를 평가할 때 A의 소리를 기억하는 데 너무 힘들었다는 이야기를 했다. 참석자 들은 평가할 때 A는 무시하고(기억 못 하니까) B 와 X를 비교하는 방식으로 평가했었다고 했다.





I wish I had tried that. I wish the felt hadn�t been there. But I don�t know if it would have made a bit of difference.



그런 일이 없기를 바라지만 이게 큰 영향을 끼쳤는지 아닌지는 모르겠다.





After each session, Manny privately told individual participants who wished to know how well they had performed on the condition that they wouldn�t share the information with anyone in the other group. Needless to say, many of us were dumbfounded. I got only four out of 10 right. Our dog has been licking pie off my face ever since.



세션을 마차고, Manny는 개별적으로 자기가 얼마나 맞추었나를 알고 싶어하는 이들에게 다른 이 들에겐 말하지 않는 조건으로 알려 주었는데 모두들 자기 점수를 듣고 나선 멍 때렸다는… 나는 10개 중 4번을 맞추었는데 하여간 내 강아지는 내 얼굴에 붙어 있는 파이를 핥아 먹었다.



Pre-Test Survey:

시작 전 서베이

1) Do you consider yourself an "audiophile?" 당신은 자신을 오디오파일로 생각하나요?

2) Have you ever purchased "premium" or "specialty" power cords for you audio equipment?

당신은 프리미엄 또는 스페셜 그레이드 파워케이블을 구매한 적이 있나요?

3) How strongly do you believe that you you can hear differences between "standard" and "premium power cords in audio equipment?

스탠다드와 프리리엄 파워케이블간 소리의 차이를 당신은 얼마나 구별할 수 있다고 믿나요?

4) Do you currently play a musical instrument?

악기를 다룰 줄 아시나요?

5) How often do you hear unamplified musical performances?

얼마나 자주 음악연주회에 가시나요?





Post-Test Survey:

테스트 후 서베이

1) Do you feel that the test procedure was reasonable in its attempt to answer the question of the audibility of power cords?

테스트 진행방법이 적절했나요?

2) How large were the differences that you heard? (1 = I heard no differences; 5 = Huge)

소리의 차이를 분명히 느꼈나요? (1 못 느꼈다 5 분명하다)

3) Do you feel that the length of the musical selections was � (1 = much too short; 5 = much too long)? 선곡된 음악의 play 길이는 충분 했나요? (1 짧다 5 길다)

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안근수 2012-09-26 13:39:01
답글

역시 ^^

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