시작페이지로 시작페이지로
즐겨찾기추가 즐겨찾기추가
로그인 회원가입 | 아이디찾기 | 비밀번호찾기 | 장바구니 모바일모드
홈으로 와싸다닷컴 HIFI게시판 상세보기

트위터로 보내기 미투데이로 보내기 요즘으로 보내기 싸이월드 공감
베링거 DEQ2496 의 Auto EQ (RTA) 사용법
HIFI게시판 > 상세보기 | 2009-12-04 00:42:17
추천수 0
조회수   6,333

제목

베링거 DEQ2496 의 Auto EQ (RTA) 사용법

글쓴이

하윤 [가입일자 : 2001-11-29]
내용
Related Link: http://forums.audioreview.com/showthread.php



예전에 위 링크를 이 게시판에서 소개해 드린 적 있는데,

읽으시기 편하시라고, 서투르나마 번역해 보겠습니다.



필요한 부분만 골라 적당히 의역했습니다.



그리고,

예전에 이 글을 따라서 제가 직접 해서 성공했었고,

그 때 이 글 내용에 큰 오류는 없었던 것으로 기억합니다만,

지금은 기기가 다른 곳에 있어서 다시 직접 확인하지는 못하기 때문에

약간의 오류나 어색한 부분은 있을지 모르겠습니다.

그런 부분 보이면 지적 바랍니다.



----------- 번역문 ---------------



언젠가는 모든 단계별 설명을 쓸 생각이지만, 우선은 대체적인 팁을 여기에 적는다. 단, 이것은 내가 했던 방법이라는 점에 주의하시라. 기기, 방, 취향 등이 나와 다른 사람들에게는 더 나은 다른 방법이 있을 수 있다.



우선, 나는 이렇게 설치해 놓았다. Squeezebox(CD 트랜스포트와 같은 역할)에서 나온 광(Optial Toslink) 출력 신호를 Behringer의 광 입력에 연결했다. 그리고 Behringer의 광 출력을 DAC의 광 입력에 연결했다. DAC의 밸런스 XLR 아날로그 출력을 앰프에 연결하였다. 그러니, (EQ) 처리는 모두 디지털로 이루어진다.



1) ECM8000 마이크를 RTA 입력에 꽂고, 평소 음악 감상시에 내 머리가 있던 자리에 마이크를 위치시켰다. 마이크 끝과 각 스피커 사이의 거리를 재서 같은 거리에 놓이도록 했다. 마이크의 방향은 두 스피커의 중간을 향하도록 하였다.



2) 이것이 매우 중요한데, Behringer를 Stereo가 아닌 Dual Mono 모드로 했다. 그래야 두 스피커를 따로 EQ(설정)할 수 있다. 내가 처음에는 이렇게 하지 않았더니 결과가 아주 엉망이었다. 이렇게 설정하려면 Utility 단추를 누르고 Channel Mode로 내려가서 Dual Mono로 바꾼다. 바꾼 것을 저장하도록 B 단추를 꼭 눌러라.



3) 이제 I/O 단추를 누른다. page1 (Select Input)에서 input을 Main In으로 설정한다. 내 생각에는 이것이 두 스피커를 따로 EQ설정하는 유일한 방법인 것 같다. 처음에는 Pink Noise로 해야만 할 것 같았는데, Auto EQ 모드로 가면 핑크노이즈는 자동으로 나온다.



4) I/O Mode의 page 2(Aux/Dig. Out)에서 GEQ-PEG를 선택한다. 이렇게 해야 EQ를 거친 소리가 Behringer에서 나온다.



5) Page 3 (Select RTA Input)에서 RTA/MIC 를 선택한다.



6) 이제 GEQ 단추를 누른다. 모든 주파수를 0db로, 커브가 평평해지도록 만든다. A 단추를 눌러 좌우 채널을 바꾸어 가며 두 채널 모두에서 이 작업을 한다.



7) 마이크에 팬텀파워를 넣고 적절한 감도가 되도록 한다. ECM8000을 쓴다면 디폴트 설정만으로 된다.



8) 앰프의 음량을 상당히 올리고, 아내에게 제트비행기가 거실에 착륙할 거라고 경고한다. 주변에서 걸어다니거나 소리를 내는 사람이 없도록 한다.



9) RTA 단추를 눌러서 B버튼 옆에 Auto EQ 라는 글씨가 보이게 한다.



10) AutoEQ 처리를 시작한다. 이것을 각 스피커마다 한 번씩, 총 두 번을 해야 한다는 점을 잊지 마라. 한 번 할 때에는 핑크 노이즈가 한 스피커에서만 나와야 한다. 어떤 이유든 노이즈가 두 스피커에서 함께 나오면 뭔가를 바꾸어야 한다는 뜻이다.



noise level을 -1db에 두어, 클리핑이 일어나지 않도록 했다. 레벨 미터를 보면서 빨간색이 반짝거리지 않도록 만든다. 만약 빨간색이 반짝거리면 noise level을 낮춘다. 빨간색이 반짝거리지 않으면 noise level을 올려 그렇게 만든 다음 살짝 낮춘다.



AutoEQ가 진행되는 동안에 Fast, Med, Slow를 바꿔서 반응 속도를 조절할 수 있다. 내가 좋아하는 방식은 시작할 때 Fast로 했다가 1분 뒤 Med로 바꾸고 또 1분 정도 뒤에 Slow로 바꾸는 것이다.



Delta Max와 Span은 나는 최대값으로 했는데, 아무 문제가 없었다. 다른 사람들은 만약 방이나 설치에 어떤 문제가 있다면 이 값들을 조절해야 할지도 모르겠다.

몇 분 정도 지나면 조절 진행 속도가 상당히 느려지는 시점이 온다. 그러면 AutoEQ를 끌낼 수 있다. 다시 강조하는데, 이것을 각 스피커마다 한 번씩, 모두 두 번 해야 한다.



그 다음, 나는 GEQ를 수동으로 조정해서 100Hz 아래를 상당히 평평하게 만들었다. (내 스피커는 40Hz 아래에서 롤 오프되므로, 당연히 그 대역은 고치려고 하지 않았다.) 다시 말하지만, 양쪽 채널 모두에 대해 해야한다.



AutoEQ를 끝낸 다음에는 I/O 페이지로 돌아가서 Input을 Pink Noise로 바꾼다. 양쪽 스피커 모두에서 노이즈가 나올 것이다. 그러면 RTA로 돌아가서 스펙트럼을 살펴보라. 두 스피커를 모두 쓰고 있기 때문에 flat하지 않을 수도 있다. 내 경우도 그랬는데, 12khz 근처에 dip이 있었다. GEQ로 돌아가서 EQ를 조정하고(좌우 채널을 바꾸어가며 양쪽 채널에 같은 조정을 한다) RTA로 돌아와서 확인한다. 거의 flat해질 때까지 이 작업을 반복하였다.



마지막으로 input을 음악 입력으로 바꾸어, 음악을 좀 들어본다.

취향에 따라 조정하시라. 나는 완전하게 평평한 응답의 소리보다는 저음이 약간 더 있는 편을 대체로 좋아한다.



여기까지 끝! 이 기기를 가지고 실험하다보면 *아주* 좋게 들리게 될 것이다. 내 경우 그 개선 효과는 상당히 극적이었다.



몇십 만원을 쓸만한 일이다. 인터선, 진공관 등을 바꾸는 것은 잘해야 미묘한 차이이지만, 그에 비한다면 이것은 '정말로' 느낄만한 차이이다. 원한다면 버튼 하나로 모든 처리를 무시(바이패스)해서 원 신호와 비교해 보라. '큰' 차이가 있다.



------------- 원문 -------------



At some point, I'm going to type out step by step instructions, but here are some general tips for now. Note that this is just what I do; other people with different components, rooms, tastes, etc. may find something else works better.



First, here's my setup: I'm taking a digital signal out of the optical Toslink output from my Squeezebox (essentially equivalent to a CD transport), and running it into the Behringer's optical input. I then take the digital Toslink optical out from the Behringer, and run it into the digital optical input of a Benchmark DAC1. I take the balanced XLR analog outs from the DAC1 and run it into my amp (Pathos Logos driving Magnepan 1.6qr speakers). So all the processing is done in the digital domain.



1) I plugged the ECM8000 microphone into the RTA input, and place the microphone right where my head would be in the normal listening spot. I measured the distances from the tip of the mic to each of the speakers to make sure the mic was equidistant. The mic was pointed straight ahead to the spot directly between the speakers.



2) This is crucial: I put the Behringer in dual mono mode, NOT stereo link; this lets you EQ each speaker independently. When I first got the thing, I didn't do this, and was getting some pretty crazy results. To do this, press the Utility button, scroll down to Channel Mode and change it to Dual Mono. Don't forget to press the B button to accept the change.



3) Now hit the I/O button. Make sure on page 1 (called "Select Input") that the input is set on "Main In." I think this is the only way to EQ each speaker independently. I initially thought this had to be set to Pink Noise, but in fact you'll get pink noise automatically when you go into Auto EQ mode.



4) Still in I/O mode, on Page 2 (called "Aux/Dig. Out"), select GEQ-PEQ. This will make sure the EQ'd sound is coming out of the Behringer.



5) On Page 3 ("Select RTA Input"), select RTA/Mic.



6) Now press the GEQ button. Flatten the curve, putting all frequencies on 0db. Make sure you do this for both channels, pressing the A button to switch between them.



7) Make sure you've got the proper input sensitivity and phantom power for the microphone you're using. If you're using the ECM8000, I think the default settings should have it covered.



8) Turn up your amp volume fairly loud, and warn your wife that a jet plane is about to land in the living room. Make sure nobody is walking around, or otherwise making noise.



9) Hit the RTA button, and cycle through so that the Auto EQ label shows up next to the B button. Adjust the Max and Range levels so that you'll get a good window on the frequency read out. You want something narrow enough so that you can easily see differences between the frequency levels, but wide enough so that you can see all the peaks.



10) Start the AutoEQ process. Note that you'll have to do this twice, once for each speaker. The pink noise should only be coming out of one speaker at a time. If for some reason noise is coming out of both, you need to change what you're doing.



I also put the noise level at about -1db, so as to avoid clipping. Keep an eye on the level meter and make sure there's no red flashing. If there is, lower the noise level; if there isn't, raise the noise level until there is, then back off slightly.



Note that during the AutoEQ process you can toggle between pages to compare the RTA readout with the adjustments the Behringer is automatically making to the GEQ. You can also switch between "Fast", "Med" and "Slow" to determine how fast it reacts. I like to start it at Fast, then change it to Med after a minute, then to Slow for a minute or so.



I set the Delta Max and Span to their maximum values, and didn't have any problems. Others may have to narrow these parameters, e.g. if you've got a big problem with your room or setup somehow.



At some point, after a few minutes, it should get to the point where the ongoing adjustments are fairly modest, and you can stop the AutoEQ then. Again, note that you have to do this twice, once for each speaker.



Next, I manually adjusted the GEQ below 100Hz to get something fairly flat. (My speakers roll off below 40Hz, so naturally I didn't try to fix that range.) Note that again, you have to use the GEQ on both channels.



After you've run the AutoEQ, go back to the I/O page and change the input to Pink Noise. Noise should be coming out of BOTH speakers now. Then go back to the RTA, and look at the spectrum. You may notice -- as I did -- that it is no longer flat, now that you have both speakers going. I had a dip right around 12khz. I went back into GEQ, and adjusted the EQ (for each channel -- so you have to switch between Left and Right, making the same changes in each), then toggled back to the RTA, back and forth, until it was fairly flat.



Finally, change the input back into your music input, and do some listening. Season to taste; I generally like a little more bass than you get out of a perfectly flat response.



That's it! Practice and experiment with the thing, and eventually it will have your setup sounding *very* sweet. The improvement is quite dramatic, in my case.



It's definitely a good way to spend a few hundred bucks. Compared to switching out interconnects, tubes, etc, where the differences are subtle at best, this is a REALLY noticeable difference. You can hit a button to bypass it all if you like, and compare it to the unprocessed signal. BIG difference.



--------------------------

추천스크랩소스보기 목록
박명열 2009-12-04 09:12:53
답글

하윤님 글 진심으로 감사드립니다.<br />

송원섭 2010-04-08 19:11:36
답글

10번을 진행시킨 다음 저절로 끝날거라고 생각하면 안되더군요.<br />
가만히 기다려서 한 1분 있다가 Done 눌러주고 왼쪽이든 오른쪽이든 다른 채널로 바꾸고 한번 더 해줘야 합니다.<br />
전 처음에 할 때 그거 몰라서 한 십분 기다리다가 대체 뭐냐 하고 화냈었습니다.

  • 광고문의 결제관련문의