Related Link: http://www.anandtech.com/show/4142/intel-discovers-bug-in-6series-chipset-begins-recall
전면 리콜대상이랍니다. 미치겠습니다. 어제 거금들여서 물량딸리는 이엠텍보드에 SATA3 하드까지 일부러 사서 교체작업하다가 실패했는데, 계속 시도할 수도 없고 그렇다고 기다릴 수도 없고요...
샌디로 바꿨는데 HD나 SSD 오류가 잦아지다가 에러나는 경우가 바로 이 경우랍니다.
4월 이후에는 정상조달할 수 있다고 합니다.
(뉴욕=연합뉴스) 김지훈 특파원 = 세계 최대의 반도체칩 메이커인 인텔은 31일(현지시간) 반도체칩 일부 기종에서 설계 오류가 발견돼 출하를 중단하고 수정했다고 발표했다.
인텔은 PC용 샌디 브리지 프로세서의 최신 버전에 사용된 보조 칩에서 오류가 발견됐으며 이에 따라 인텔 6시리즈 칩의 출하를 중단하고 수정을 완료했다고 밝혔다.
아래와 링크는 보다 정확한 내용입니다.
The Failure Manifested
I asked Intel how we’d know if we had a failure on our hands. The symptoms are pretty simple to check for. Intel says you’d see an increase in bit error rates on a SATA link over time. Transfers will retry if there is an error but eventually, if the error rate is high enough, you’ll see reduced performance as the controller spends more time retrying than it does sending actual data.
Ultimately you could see a full disconnect - your SATA drive(s) would not longer be visible at POST or you’d see a drive letter disappear in Windows.
It’s Limited to 3Gbps Ports Only
Interestingly enough the problem doesn’t affect ports 0 & 1 on the 6-series chipset. Remember that Intel has two 6Gbps ports and four 3Gbps ports on P67/H67, only the latter four are impacted by this problem.
Intel's DP67BG—The blue SATA ports on the right are 6Gbps, the black ones are 3Gbps. The Blue ports are unaffected by the bug.
If you’re a current Sandy Bridge user and want to be sure you don’t have any problems until you can get replacement hardware, stick to using the 6Gbps ports on your board (which should be the first two ports).
The Fix
The SATA bug exists in hardware and there’s no way to provide a driver or firmware update that can fix it. The fix requires a metal layer change, which will result in a new hardware stepping (resulting in the ~3 week delay before replacement hardware is ready).