시작페이지로 시작페이지로
즐겨찾기추가 즐겨찾기추가
로그인 회원가입 | 아이디찾기 | 비밀번호찾기 | 장바구니 모바일모드
홈으로 와싸다닷컴 HIFI게시판 상세보기

트위터로 보내기 미투데이로 보내기 요즘으로 보내기 싸이월드 공감
내 스피커에는 얼마나 큰 출력의 앰프가 필요할 것인가
HIFI게시판 > 상세보기 | 2013-04-10 21:36:56
추천수 4
조회수   3,078

제목

내 스피커에는 얼마나 큰 출력의 앰프가 필요할 것인가

글쓴이

남형주 [가입일자 : 2003-12-29]
내용
퍼왓습니다..







How Much Amplifier Power Do I Need?





I'm playing folk music in a coffee shop. How much amplifier power do I need?



Our rock group will be playing in a 2000-seat concert hall. How many watts will we need?



I just bought some PA speakers. I want to play them as loud as they can get without blowing them up. Which amplifier should I get?



At Crown, we often are asked similar questions, and this article will provide some answers.



First, define your goal. Do you want to power some loudspeakers so they play as loud as possible without burning out? If so, all you need to read is the section below. Do you want to achieve a certain loudness in a certain venue? If so, skip to the section called Power vs. Application.







얼마나 큰 용량의 앰프파워가 필요한가.



나는 커피숖에서 포크음악을 연주한다. 얼마나 큰 용량의 앰프파워가 필요한가?



우리 록 그룹은 2000명 좌석의 콘서트홀에서 연주할 것이다. 몇와트가 필요한가?



나는 PA 스피커 몇 개를 샀다. 나는 그것들을 태우지 않고 가능한 한 최대로 연주하고 싶다. 어떤 앰프를 사야하는가?



크라운에서는 종종 비슷한 질문들을 받으며 이 글이 몇몇 답을 제시해줄 것이다.



첫째로, 목적을 정의하라. 당신은 몇개의 스피커에 파워를 공급해서 태워먹지 않는 한도 내에서 가능한 한 가장 크게 소리를 내도록 하고싶은가? 만약 그렇다면, 당신이 읽어야 할 부분은 바로 아래부분뿐이다. 당신은 소리가 어느 특정공간에서 어느 특정한 크기에 도달하길 원하는가? 그렇다면 파워 VS 응용섹션으로 넘어가시오.









How much power can my speakers handle?



You can determine this by looking at the speaker's data sheet. Look for the Nominal Impedance spec. Typically it will be 2, 4, 8 or 16 ohms. Next, look for the loudspeaker specification called Continuous Power Handling or Continuous Power Rating. It might be called IEC rating or Power capacity.





If you can prevent the power amp from clipping (by using a limiter), use a power amp that supplies 2 to 4 times the speakers continuous power rating per channel. This allows 3 to 6 dB of headroom for peaks in the audio signal. Speakers are built to handle those short-term peaks. If you cant keep the power amp from clipping (say, you have no limiter and the system is overdriven or goes into feedback) the amplifier power should equal the speakers continuous power rating. That way the speaker wont be damaged if the amp clips by overdriving its input. In this case there is no headroom for peaks, so youll have to drive the speaker at less than its full rated power if you want to avoid distortion.







내 스피커는 얼마나 큰 파워를 다룰 수 있는가?



스피커 데이터를 보면 이것을 결정할 수 있다. 공칭 임피던스 스펙을 살펴라. 전형적으로 2, 4, 8, 또는 16오옴 일것이다. 다음으로, Continuous Power Handling 또는 Continuous Power Rating을 살펴라. 아마도 IEC rating, 또는 Power capacity 이라고 불릴 것이다.





(리미터를 사용함으로) 파워앰프를 클리핑으로부터 보호할 수 있다면, 체널당 스피커의 continuous power rating 의 2에서 4배의 앰프를 사용하라. 이것은 오디오시그널에서 피크까지의 3~6dB 헤드룸을 확보할 수 있다. 스피커들은 그러한 단시간 피크를 다룰 수 있도록 제작되지는 않았다. 만약 당신이 클리핑으로부터 파워앰프를 보호할 수 없다면(리미터가 없고 시스템이 과부하걸리거나 피드백이 일어날 수 있다고 가정한다면) 앰프파워는 스피커의 continuous power rating과 일치해야 한다. 그 방법이 입력에서의 과부하에 의해서 앰프에 클립이 떠도 스피커는 손상되지 않을 것이다. 이러한 경우 피크까지의 헤드룸이 없기 때문에 디스토션을 피하려면 당신은 스피커를 전체 풀 파워보다는 적게 구동해야 할 것이다.









If you are mainly doing light dance music or voice, we recommend that the amplifier power be 1.6 times the Continuous Power rating per channel. If you are doing heavy metal/grunge, try 2.5 times the Continuous Power rating per channel. The amplifier power must be rated for the impedance of the loudspeaker (2, 4, 8 or 16 ohms).



Here's an example. Suppose the impedance of your speaker is 4 ohms, and its Continuous Power Handling is 100 W. If you are playing light dance music, the amplifier's 4-ohm power should be 1.6 x 100 W or 160 W continuous per channel. To handle heavy metal/grunge, the amplifier's 4-ohm power should be 2.5 x 100 W or 250 W continuous per channel.



If you use much more power, you are likely to damage the speaker by forcing the speaker cone to its limits. If you use much less power, youll probably turn up the amp until it clips, trying to make the speaker loud enough. Clipping can damage speakers due to overheating. So stay with 1.6 to 2.5 times the speaker's continuous power rating.







만약 당신이 가벼운 댄스음악이나 보이스를 중심으로 사용한다면, 체널당 앰프 출력을 스피커의 Continuous Power rating 의 1.6배 정도를 권장한다. 만약 당신이 헤비메탈을 한다면 체널당 앰프 출력이 Continuous Power의 2.6배이다. 앰프의 파워는 반드시 스피커의 임피던스(2, 4, 8, 16오옴)와 맞아야 한다.



한가지 예가 있다. 스피커 임피던스가 4오옴이고, Continuous Power Handling이 100w라고 가정해보자. 만약 가벼운 댄스음악을 한다면, 앰프의 4오옴 출력은 1.6 x 100w 또는 160w 이어야 한다. 헤비메탈을 하려면, 앰프는 4오옴에 2.5 x 100w 또는 250w 이어야 한다.



만약 당신이 더 큰 파워를 사용한다면, 당신은 스피커 콘이 한계에 다다르도록 압력을 가해서 손상을 주게 될 것이다. 만약 파워를 작게 사용한다면 당신은 앰프에 클립이 뜨기전까지 앰프볼륨을 올릴것이고, 스피커가 충분히 크게 소리내도록 시도할 것이다. 클리핑은 스피커에 열을 가하기 때문에 손상을 줄 수 있다. 따라서 스피커의 continuous power rating의 1.6 ~ 2.5배를 사용하라.









Power vs. Application



This section will suggest how big a power amplifier you need to fill a venue with loud, clear sound. Basically, the louder the sound system and the bigger the room, the more power is required. Loudspeakers with high sensitivity need less power than loudspeakers with low sensitivity. The list below recommends the total amplifier power needed for several applications. Each application has a range of power based on the desired loudness and the typical loudspeaker sensitivity.



In compiling this list, we made the following assumptions:







파워 VS 응용



이 섹션은 어느 공간에 크고 선명한 소리로 채우기 위해서 얼마나 큰 파워앰프가 필요한가를 제시할 것이다. 기본적으로 음향시스템의 소리가 커지고 공간도 커질수록 더 큰 파워를 요구하게 된다. 높은 음압의 큰 스피커들은 낮은 음압의 큰 스피커들보다 적은 파워를 필요로 한다. 아래의 리스트는 필요로하는 총 앰프 파워의 권장수준이다. 각각의 적용은 소리크기의 요구수준과 스피커의 기본 음압에 기초한 파워의 범위를 가진다.



이 리스트를 편집하여 우리는 다음의 추정치를 만들었다.







•Typical loudspeaker sensitivity is 85 dB SPL/W/m for home stereos, 95 dB SPL/W/m for small PA speakers, 100-105 dB for medium PA speakers, and 110 dB for large PA speakers.



•The recommended power allows for signal peaks of 10 dB for folk, jazz and pop music. Actually the peaks might be as high as 25 dB, but we're allowing for some inaudible short-term clipping.



•The recommended power allows for signal peaks of 6 dB for rock music that is highly limited or compressed.



•According to Crown's chief amplifier engineer, Gerald Stanley, amplifier continuous power and amplifier peak power are nearly the same. Typically, peak power is only 1 dB higher than continuous power, and depends on peak duration.









Total amplifier power required in various applications



•Nearfield monitoring: 25 W for 85 dB SPL average (with 15 dB peaks), 250 W for 95 dB SPL average (with 15 dB peaks)



•Home stereo: 150 W for 85 dB SPL average (with 15 dB peaks), 1,500 W for 95 dB SPL average (with 15 dB peaks)



•Folk music in a coffee shop with 50 seats: 25 to 250 W



•Folk music in a medium-size auditorium, club or house of worship with 150 to 250 seats: 95 to 250 W



•Folk music at a small outdoor festival (50 feet from speaker to audience): 250 W



•Pop or jazz music in a medium-size auditorium. club or house of worship with 150 to 250 seats: 250 to 750 W



•Pop or jazz music in a 2000-seat concert hall: 400 to 1,200 W



•Rock music in a medium-size auditorium, club or house of worship with 150 to 250 seats: At least 1,500 W



•Rock music at a small outdoor festival (50 feet from speaker to audience): At least 1,000 to 3,000 W



•Rock or heavy metal music in a stadium, arena or ampitheater (100 to 300 feet from speaker to audience): At least 4,000 to 15,000 W









•일반 음압이 홈 스테레오에서는 85dB SPL/w/m 정도이고, 소형 PA 스피커에서는 95dB/w/m 이며, 중형 PA스피커에서는 100~105 dB이고, 대형 PA 스피커에서는 110dB 정도이다.



•권장 시그널 허용 파워는 포크, 재즈와 팝뮤직에는 10dB이다. 실제로 피크는 25dB 정도까지 높은데, 거의 알아듣기 힘들 정도의 짧은 순간의 클리핑을 허용할 뿐이다.



•권장 시그널 허용 파워는 록 뮤직에는 6dB인데 리미트나 컴프가 높게 되어있다.







•크라운사의 선임 앰프 엔지니어인 제럴드 스탠리에 의하면, 앰프의 continuous power 와 peak power가 거의 같다고 한다. 보통은 peak power가 continuous power보다 겨우 1dB 높은데 피크지속시간에 달려있다.







여러 상황에서 요구되는 총 앰프 파워는



•근접 모니터링: 85 dB SPL 평균일 때 25w (15 dB 피크), 95 dB SPL 평균일 때 250w (15 dB 피크)



•홈스테레오: 85 dB SPL 평균일 때 150w (15 dB 피크), 95 dB SPL 평균일 때 1,500w (15 dB 피크),



•50명 좌석의 커피숍에서의 포크뮤직: 25 ~ 250 W



•중간사이즈 강당에서의 포크뮤직, 150~250명 좌석의 클럽이나 예배당: 95 ~ 250 W



•소규모 외부 페스티발에서의 포크뮤직(스피커에서 관중까지 50피트): 250w



•중간 사이즈 강당에서의 팝, 재즈음악 150~250명 좌석의 클럽이나 예배당: 250 ~750W



•2000명 좌석의 콘서트홀에서의 팝 또는 재즈음악: 400 ~ 1,200 W



•중간 사이즈 강당에서의 록음악 150~250명 좌석의 클럽이나 예배당: 적어도 1,500w



•소규모 외부 페스티발에서의 록음악(스피커에서 관중까지 50피트): 적어도 1,000 ~ 3,000w



•스타디움, 무대나 원형극장에서의 록 또는 헤비메탈 (스피커에서 관중까지 100 ~ 300피트): 적어도 4,000~ 15,000w







Although a rock concert in an arena could be powered by 15,000 watts (allowing only 6 dB of headroom for peaks,) you'll often see large touring sound companies using 80,000 to 400,000 watts total. That much power is needed to handle 20-to-24 dB peaks without any clipping, and to power extra speakers for even coverage of a large area.



무대에서의 록 콘서트가 15,000w(헤드룸 피크치 6dB정도만 허용하는) 파워가 공급됨에도 불구하고 당신은80,000에서 400,000w를 사용하는 대형 투어링 음향회사들을 종종 보았을 것이다. 20 ~ 24dB 피크를 클리핑 없이 제어하고, 넓은 공간에 균일한 커버리지를 갖기 위해 여분의 스피커에 파워를 공급하려면 그정도 크기의 파워가 필요하다.







If one loudspeaker won't handle the total power required, you need to divide the total power among multiple loudspeakers and multiple amplifier channels. For example, suppose you need 1000 watts to achieve the desired average loudness, but your speakers power handling is 250 watts continuous. You could use a power amplifier of 500 watts per channel. Connect two loudspeakers in parallel on each channel. That way, each speaker will receive 250 watts (not considering the change in amplifier power at different impedances, and not considering cable losses).







만약 한 개의 스피커를 전체 요구 파워로 제어하고 싶지 않다면, 당신은 여러개의 스피커가운데 그리고 여러개의 앰프 체널들가운데 전체 파워를 나눌 필요가 있다. 예를 들어, 원하는 평균 라우드니스를 얻기 위해 1000w가 필요하지만, 스피커의 파워핸들링은 250w continuous라고 가정해 보자. 당신은 체널당 500w의 파워앰프를 사용할 수도 있다. 두 개의 스피커를 병렬로 각 체널에 연결하라. 그렇게 하면, 각 스피커들이 250w씩 받게 된다.(서로 다른 임피던스로 인한 앰프의 출력변화와 케이블손실은 고려하지 않는다. )







Note that if you parallel two speakers, their total impedance is halved. For example, two 8-ohm speakers in parallel have an impedance of 4 ohms. In that case, each speaker would receive half of the amplifier's 4-ohm power.







스피커 2통을 병렬로 연결할 경우 그들의 총 임피던스는 절반이 되는것을 주의하라. 예를 들어 2개의 8오옴 스피커가 병렬 연결되면 4오옴을 가진다. 이 경우 각 스피커는 앰프의 4오옴 파워의 절반을 각각 받게 된다.









Power Calculator



On the Crown website is a calculator that determines the amplifier power required to achieve the desired SPL at a certain distance. It also accounts for the number of dB of amplifier headroom needed for audio peaks. Text accompanying the calculator gives the equations used. Click on the following link to go to Crown's power calculator: Calculator







파워 계산기



크라운 웹사이트에는 특정 거리에서 원하는 SPL에 도달하기 위해 필요한 앰프 파워를 결정하는 계산기가 있다. 이것은 오디오 피크에 필요한 앰프 헤드룸의 dB 를 설명한다. 문서가 수반되는 계산기는 사용된 등식을 제공한다. 크라운 파워 계산기로 가게 해주는 다음의 링크를 클릭하라: http://www.crownaudio.com/elect-pwr-req.htm









To use that calculator, you need to know the loudspeaker sensitivity, peak headroom, listener distance, and the desired SPL. Let's examine each factor.







이 계산기를 사용하려면 당신은 라우드스피커의 , 음압, 피크 헤드룸, 청취자 위치, 그리고 원하는 SPL을 알아야 한다.









Sensitivity



The sensitivity spec can be found in the loudspeaker's data sheet. Typical sensitivity for a PA loudspeaker is 95 to 110 dB-SPL/watt/meter. Bigger speakers generally have higher sensitivity than smaller speakers, and high-frequency drivers have higher sensitivity than low-frequency drivers.







음압



음압 스펙은 스피커 데이터용지에서 발견할 수 있다. 보통 PA스피커의 감도는 95에서 110dB-SPL/w/m이다. 스피커가 크면 클수록 작은 스피커보다 더 높은 음압을 가지며, 고음 드라이버가 저음 드라이버 보다 음압이 높다.









Peak headroom



Because music has transient peaks that are 6 to 25 dB above the average level, the power amplifier needs to produce enough power to handle those peaks without distortion. For example, if you need 100 watts continuous power to achieve the desired average SPL, you need 1,000 watts continuous to handle 10 dB peaks, 3,162 watts to handle 15 dB peaks, and 10,000 watts to handle 20 dB peaks. Clearly, the peaks require far more power than the average levels. In the calculator's Peak Headroom field, enter 6 dB for rock music that is compressed or limited, or enter 20 to 25 dB for uncompressed live music. If you can live with some short-term clipping which may be inaudible, enter 10 to 15 dB.







피크헤드룸



음악은 평균레벨보다 6 ~ 25dB 높은 순간피크를 가지기 때문에, 파워 앰프는 디스토션 없이 그 피크를 제어할 수 있는 충분한 파워를 필요로 한다. 예를 들어, 만약 당신이 원하는 평균 SPL에 도달하기 위해 100w의 continuous power가 필요한 경우, 당신은 10dB 피크를 제어하기 위해 1,000w가 필요하고, 15dB 피크를 제어하기 위해 3,162w, 그리고 20dB 피크를 제어하기 위해 10,000w가 요구된다. 분명히, 피크레벨은 평균레벨보다 상당히 큰 파워가 요구된다. 계산상의 피크 헤드룸 영역은 컴프나 리미터가 걸린 채로 6dB, 컴프가 걸리지 않은 라이브 뮤직에 20 ~ 25dB 다. 만약 당신이 분간 안 될 정도의 순간클리핑에서도 라이브를 할 수 있다면, 10 ~ 15dB까지 가라.







Listener distance from source



This is the distance from the loudspeaker to the farthest listener. If you are using several loudspeakers that extend into the audience, this distance is from the nearest loudspeaker. For example, if the audience is 100 feet deep, and you have speakers at 0 feet and 50 feet, the listener distance is 50 feet. If you don't know this distance, you can make a rough estimate from the typical values below. Be sure to enter the distance in meters (m).







음원으로부터의 청취자의 거리



이것은 스피커로부터 가장 멀리 있는 청취자까지의 거리이다. 만약 당신이 청중에게 미치도록 여러가지 스피커들을 사용한다면, 이 거리는 가장 가까운 스피커로부터이다. 예를 들어, 만약 청중이 100 피트 거리에 있고 스피커들이 0피트와 50피트에 있다면, 청취자 거리는 50피트이다. 만약 당신이 거리를 모른다면 아래에 있는 전형적인 값으로부터 대략적인 거리를 잴 수 있다.







Coffee house: 16 to 32 feet (4.8 to 9.8 m)



Small club or auditorium: 32 feet (9.8 m)



Medium club, auditorium or house of worship: 45 feet (13.7 m)



2000-seat concert hall: 110 feet (33.5 m)



Small outdoor festival: 50 feet (15.2 m)



Stadium or arena: 100 to 300 feet (30.5 to 91.4 m)







커피전문점 : 16 ~ 32피트 (4.8 `9.8m)



소형 클럽이나 강당 : 32피트 (9.8m)



중형 클럽, 강당이나 예배당 : 45피트 (13.7m)



2000명 좌석 콘서트 홀 : 11피트 (33.5m)



소규모 외부 페스티벌 : 50피트 (15.2m)



스타디움이나 경기장 : 100 ~ 300 피트 (30.5 ~ 91.4m)









Desired SPL



Listed below are typical sound pressure levels (SPLs) for various types of music. The SPL meter was set to C-weighting, slow response. You might want your system to be at least 10 dB above the background noise level to achieve a good signal-to-noise ratio.



New age: 60-70 dB



Folk: 75-90 dB



Jazz: 80-95 dB



Classical: 100 dB



Pop: 90-95 dB



Rock: 95-110 dB



Heavy metal: 110 dB.







원하는 음압



아래에 나열된 리스트는 여러 종류의 음악의 전형적인 음압레벨(SPL)이다. SPL미터는 C-weighting( 평탄한 형태의 보정)에 느린 반응으로 되어있다. 당신은 좋은 신호대 잡음비를 얻기 위해서 시스템을 주변 노이즈 레벨보다 최소 10dB 이상 넘기기를 원할것이다.



뉴에이지: 60-70 dB



포크: 75-90 dB



재즈: 80-95 dB



클래식: 100 dB



팝: 90-95 dB



록: 95-110 dB



헤비메탈: 110 dB.







Other Considerations



The calculations discussed here apply to anechoic or outdoor conditions. If the sound system is inside a venue, the room reverberation will increase the SPL typically by 6 dB. You can use this room gain as extra headroom. Suppose you need to supply 1000 watts for peaks, and your speaker's continuous power handling is 250 watts. A speaker's peak power handling is typically 4 times its continuous power handling. So the speaker can probably handle 1000 watts peak. That means you can use a 1000 watt amplifier to drive that speaker -- as long as you use that power for peaks, and do not drive the speaker continuously with 1000 watts. In other words, don't turn up the amp so high that it clips. What if your sound system uses an active crossover and a separate power-amp channel for each driver? Apply the calculator to each driver type. Say you have a 3-way system. Determine the power separately for the subs, midrange drivers and high-frequency drivers. All three types of driver should produce the same SPL at the same distance. Note that horn-loaded drivers tend to have much higher sensitivity than subwoofers, so the horns need less power to produce the same SPL as the subs. Suppose your sound system has multiple loudspeakers that extend into the audience area. For example: an outdoor festival with speaker clusters on delays every 100 feet, or a set of ceiling-mounted speakers. Apply the calculator to each nearby speaker cluster or speaker.







다른 고려사항들



여기에서 의논되었던 계산들은 무반향 환경이나 외부환경에 적용한다. 만약 음향시스템이 어느 건물공간 안에서라면, 룸 리버브가 전형적으로 SPL을 6dB 증가시킬 것이다. 당신은 여분의 헤드룸처럼 줌 게인으로 사용할 수 있다. 당신이 1000w 피크의 파워를 공급해야 한다고 가정해보면, 스피커의 continuous power handling 은 250w이다. 스피커의 peak power handling은 continuous power handling의 4배이다. 이것은 피크를 사용하는 한 이 스피커를 구동하는데 1000w앰프를 사용할 수 있다는 것이고, 그리고 1000w를 지속적으로는 구동시키지 말라. 다른 말로하면 앰프에 클립 뜨도록 키우지 말라는 말이다. 당신의 음향시스템이 액티브 크로스오버와 각각의 드라이버를 위한 각각의 앰프체널을 사용한다면 어떻게 할것인가? 각각의 드라이버 타입에 맞추어 계산기를 적용하라. 3웨이 시스템을 가졌다고 가정하자. 파워를 서브, 미드레인지 드라이버, 그리고 고음 드라이버로 각각의 파워를 나누어 계산하라. 이 모든 3종류 타입의 드라이버는 동일한 거리에 동일한 SPL을 내야한다. 혼로드 드라이버는 서브우퍼보다 상당히 높은 음압을 가지는 경향이 있다는 것을 주의하라, 그래서 혼은 서브가 가지는 SPL과 동일하게 내는데 보다 적은 파워가 필요하다. 당신의 음향시스템이 멀티 스피커를 가지고있고, 청중들에게 다가가 있다고 가정하자. 예를 들어: 외부페스티벌에 매 100피트마다 딜레이스피커 클러스터를 달거나, 천정실링 스피커를 달았다고 치자. 계산기에 각각의 가까이 있는 스피커 클러스터나 스피커를 적용하라.







Crown Amplifier Selection Guide (rated by total power)



Once you know how much power you need, you can select a Crown amplifier from this list. There is some overlap in this list because each power amplifier produces different amounts of power depending on the load impedance. You might want to choose an amplifier that has more power than you need in case you expand your applications. Also, it's wise to specify a little more power than you need. You can always turn down a power amp if the system is too loud, but you can't turn up a power amp past maximum if the system is too quiet!







크라운 앰프 선택 가이드 (전체 파워에 비례)



만약 당신이 얼마나 파워가 필요한지 안다면 당신은 이 리스트에서 크라운 앰프를 선택할 수 있다. 이 리스트에는 약간 겹치는 부분이 있는데 그것은 각각의 앰프가 로드 임피던스에 따라서 각기 다른 앰프출력을 내기 때문이다.



당신은 당신의 응용을 넓히는 경우 필요한 파워보다 더 큰 파워를 선택하고 싶을 것이다. 또한 당신이 필요한 파워보다 조금 더 큰 파워를 명시하는 것은 현명한 것이다. 만약 시스템 소리가 너무 크다면 당신은 언제든지 앰프볼륨을 줄일수 있다. 하지만 시스템 소리가 작다해도 앰프의 최대 출력을 넘도록 키울 수는 없다.

추천스크랩소스보기 목록
남형주 2013-04-10 21:51:44
답글

너무 길어서 보기 어려우시면 다 제쳐두고<br />
http://www.crownaudio.com/elect-pwr-req.htm<br />
계산기 이용하시면 됩니다.<br />
1. 스피커 청취자 거리<br />
2. SPL(듣고싶은 음압) - classic의 경우 100db<br />
3. 스피커 음압<br />
4. peak headroom -잘모르시면 defalt값으로 두셔도 될 듯.<br />
해본 결과 가장 중요한건 SP

남형주 2013-04-10 22:08:17
답글

아 룸에서는 SPL이 6db는 증가하는군요.. 그리고 트윗, 우퍼가 다른 앰프에 연결되있으면 같은거리에서 같은 SPL이 나오게 하는것도 중요하네요

  • 광고문의 결제관련문의